vrijdag 12 augustus 2011

Serious gaming en gamification blijven in het nieuws

Ik heb het hier in mijn blog reeds over gamification en de betekenis hiervan (Gamification is het integreren van spelmechanismen en methoden in niet-gamegerelateerde omgevingen. Daarmee kun je activiteit, loyaliteit en interactie stimuleren.) gehad o.a. omdat binnen het KMO-IT project we 2 projecten hierover lopen hebben nl. 3D Square en GameHUB maar ook omdat er meer en meer voorbeelden hiervan opduiken. Zo heeft bvb. de Mariott hotelketen een Facebookgame gemaakt waardoor mogelijke werknemers reeds de gewenste gedragcodes kunnen aanleren alvorens ze gaan solliciteren. Bekijk het inspirerende YouTube-filmpje.

Anderzijds wordt er in het artikel "Zakelijk 'gamen' zeker niet zonder risico" aangegeven dat gamification veel mogelijkheden biedt maar dat je als bedrijf best wel eerst bezint alvorens je begint. Aan te raden valt om het ofwel goed te doen ofwel niet te doen.

Tenslotte kwam ik ook volgend interessant artikel bij Marketingfacts tegen "Wat gamification NIET is". Het principe van gamification is niet nieuw. De term wel. En met zo’n hippe term ontstaan er misvattingen over wat gamification nou eigenlijk is. Daarom wordt in het artikel de belangrijkste misvattingen op een rij gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen