Om klanten meer vertrouwen te geven in e-commerce werden in België een aantal labels in het leven geroepen die enerzijds een externe herkenning van de kwaliteit van de webshop inhouden en anderzijds aangeven dat de webshop voldoet aan alle wettelijke bepalingen. Op deze manier wordt tevens het imago van de webshop versterkt.
In België zijn er een aantal labels die door webshops onderschreven kunnen worden.
- e-Commerce label Om ondernemers te stimuleren een veilige, klantvriendelijke webwinkel te ontwikkelen, lanceerde UNIZO een e-commerce audit. Sites die beantwoorden aan de wettelijke vereisten en aan de voorwaarden voldoen inzake gebruiksgemak en veiligheid, ontvangen het UNIZO-e-commercelabel.
- BeCommerce Het BeCommerce kwaliteitslabel, opgericht in 2005 is het kwaliteitskeurmerk voor het kopen van producten en diensten via internet. Het toont aan dat een webwinkel de BeCommerce Label Code respecteert en dat zij gecertificeerd werd door de onafhankelijke organisatie Bureau Veritas.
- Safeshops is het meest recente initiatief opgestart door een aantal grotere eShops o.a. CoolBlue, de voorwaarden om het te verkrijgen zijn gestoeld op het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, dat populair is in Nederland.
- eTIC handvest is een gedragscode bestaande uit 7 regels die door ICT-leveranciers kan onderschreven worden. Voor bouwers van e-commerce websites en voor SEO-aanbieders is er een specifieke aanvulling.
Ik las recent een interessant artikel dat een aantal vraagtekens plaatst bij de verschillende e-commerce labels onder de titel "Belgische e-commerce labels, een kort leven beschoren?". Je kan het hier lezen http://creativeskills.be/articles/belgische-e-commerce-labels-een-kort-leven-beschoren/.
BeantwoordenVerwijderenInteressant artikel Johan!
BeantwoordenVerwijderenPs. Voor al je ict-vacatures, kijk eens op jouw ictvacature .
Op welke site vind ik dat Dennis ?
BeantwoordenVerwijderen