vrijdag 12 augustus 2011

IT binnen bedrijven gaat een andere weg op

Het is eigenlijk altijd al de bedoeling geweest dat IT-projecten businessondersteunend werken maar in het verleden was de afstand tussen business en IT dikwijls zo groot en het taalverschil tussen beide zo verschillend dat dit alleszins niet zo gepercipieerd werd.
Langzaamaan begint hierin nu toch verandering te komen. In het artikel in Computerworld "Het IT-project bestaat niet meer" wordt dit mooi aangegeven. Er wordt geargumenteerd dat er geen IT-projecten meer mogen bestaan, alleen projecten die gunstig zijn voor de omzet, kostenreductie en verbetering van het risicoprofiel van het bedrijf. Dit in plaats van een "SAP-implementatie" of "invoering van een Warehouse Management Systeem" welke telkens verwijzen naar informatietechnologie. Met deze voorwaarde zijn projecten dan ook alleen maar geslaagd te noemen als ze succesvol geïmplementeerd en gebruikt worden, niet als ze alleen maar opgeleverd zijn.
Een tweede verandering binnen IT is de opkomst van de "app"-cultuur ook voor bedrijfstoepassingen. De generatie Y begrijpt niet waarom bedrijfssoftware moeilijker moet zijn in gebruik (goed is namelijk goed genoeg) of zo lang moet duren om te ontwikkelen als de toepassingen die ze dagelijks gebruikten op iPhone, iPad of Facebook. Lees hierover het artikel "ERP-apps kopen nu een fluitje van een cent".
Tenslotte krijg je ook het fenomeen waar Peter Hinssen in zijn boek "Digitaal is het nieuwe normaal" naar verwijst namelijk dat men binnen de bedrijven meer en meer met het volgende scenario te maken krijgen :  thuis gebruik men een hippe smartphone en tablet-pc waarmee men dagelijks, zowel privé als professioneel, Facebook, Twitter en LinkedIn gebruikt. Kortom: dankzij deze tools blijft men, waar en op welk moment dan ook, in contact met vrienden, collega’s, klanten of partners. Komt men vervolgens aan op het werk, dan neemt men plaats achter een oubollige pc en wordt deze informatielijn ineens een dode lijn. E-mailen dan maar? Of een achterpoortje zoeken om je favoriete tools en applicaties alsnog professioneel te gebruiken ? Hoog tijd dus om nieuwe applicaties en tools ingang te laten vinden binnen de ondernemingen zoals in het artikel "De CIO moet dringend ja zeggen" wordt aangegeven.
Vandaag nog een ander artikel gelezen waar in de trend van "consumerisatie", (= het managen en beveiligen van gepersonaliseerde bedrijfs-IT. Het gebeurt immers steeds meer en meer dat werknemers hun werkgerelateerde IT apparaten ook persoonlijk gebruiken en vice versa. Bedrijven en ondernemingen krijgen maar moeilijk controle over de beveiliging van de apparaten van hun werknemers.) BYO "bring your own" en "het nieuwe werken" met zijn implicaties op het bedrijfsleven verder besproken wordt. Verzilver de kansen van consumerisatie. Vooral de laatste paragraaf bevat zinvolle aanbevelingen: "De grootste uitdaging voor IT en applicatie-eigenaren bevindt zich niet op gebied van technologie en standaarden - waarmee beperkingen gesteld worden en keuzes verkleind worden - maar op gebied van beheer van de nieuwe hybride infrastructuur en over het bieden van een helpende hand aan de business op het vlak van optimale deployment-modellen voor applicatieproductiviteit. De rol van IT is niet langer uitvoerend op gebied van standaarden en beperkingen, maar veel strategischer. IT speelt een volwaardige adviserende rol op het gebied van allesbepalende technologie, policies en businessbeslissingen."






3 opmerkingen:

  1. eigenlijk hetzelfde scenario als destijds toen internet en e-mail hun intrede deden, eerst in de privé sfeer en daarna schoorvoetend op de werkvloer ... de geschiedenis herhaalt zich :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt inderdaad voor de kmo´s. Wel was internettoegang en e-mail eerst ingeburgerd in de grotere ondernemingen alvorens naar de thuisgebruiker te evolueren. Dat was ook niet zo evident met een dure inbelverbinding. Een verschil is nu wel dat met de aangehaalde veranderingen de controle op de gebruikte toestellen en gebruikte toepassingen met tablets, apps en cloud computing minder en minder kan opgelegd worden en dus verschuift naar de gebruiker zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag nog een interessant artikel rond dit topic gelezen op Computerworld ivm hiermee onder de titel IT-managers balen van consumerisatie http://computerworld.nl/article/13174/it-managers-balen-van-consumerisatie.html

    BeantwoordenVerwijderen