dinsdag 21 juni 2011

Cloudforce: The future of Cloud Business Applications

Ik woonde op donderdag 16 juni het Cloudforce event bij in de C-Mine te Genk. Een impressie kan je in dit filmpje bekijken. Keynote sprekers waren Mario Schraepen, CEO van Adapti - de Cloud Computing Company van de Benelux, Jon Pyke, auteur van de bestseller "Enterprise Cloud Computing: A strategy guide for Business and Technology Leaders" en Wim Vanderstraeten, voorvechter van het Nieuwe Werken. Klik hier voor het volledige programma.

Heel wat volk (200-250 aanwezigen) was opgedaagd om de laatste ontwikkelingen rond Cloud Computing te vernemen. Vooral de keynotes in de voormiddag waren zeer interessant en er waren ook enkele eye-openers bij. Mario Schraepen van Adapti schetste de nieuwste Cloud trends. Het begon met bovenstaand verklarend filmpje over Cloud Computing. Als belangrijkste voordelen noteren we : geen installatie, geen onderhoud dus minder stres, geen upgrades, snellere ontwikkeling, minder complex (de eenvoud van Facebook) en altijd en van overal beschikbaar. Tevens toonde hij enkele mooie toepassingen waarbij verschillende applicaties werden geïntegreerd zoals

  • DataTrim waarbij Trendstop CRM gegevens automatisch corrigeert, aanvult of dubbels verwijdert in Salesforce CRM
  • Social Media Monitoring via Radian6 door integratie van Twitter, Facebook in Salesforce zodat je vandaar uit alle interacties met een persoon kan opvolgen, kan reageren, van een lead een contact maken enz...  Men spreekt dan van Social CRM for Enterprises. Tevens kan je door te reageren op negatieve reacties van klanten loyalere klanten maken of er ten minste een betere verhouding mee opbouwen. Je kan je concurrenten volgen. Weet dat als je denkt "Dit is niks voor mij" dat je concurrenten het wellicht wel doen. Tenslotte kan je social media ook intern gebruiken voor het uitwisselen van kennis en informatie te delen bvb. via Salesforce Chatter waarmee je gratis je eigen social network kan hebben (bekijk de Chatter demo).
  • Online volgen wie er op je website surft via www.domodomain.com zelfs met weet van welk bedrijf de surfer is en welke pagina´s hij bezoekt. Immers van zodra iemand op een e-mailmarketingcampagne reageert heb je zijn ip-adres en "is privacy zo goed als onbestaande" (quote Google). Veel interessanter dus dan naar cold suspects te bellen is het contacteren van personen die je website reeds hebben bezocht. Ook deze tool heeft een integratie met Salesforce. Op de site kan je deze slideshow bekijken.
  • Ook toegangscontrole van online toepassingen kan nu via een Saas-applicatie van Vasco. Meer info hierover werd gegeven door Kurt Berghs van Vasco in één van de namiddagsessies "Digipass as a service".
  • Melexis kwam getuigen dat ze Google Apps wereldwijd met liefst 900 personen gebruiken. Zij gebruiken voornamelijk Google Docs, GMail en Google Calendar.
Wist je dat ?
  • van zodra iemand een bedrijf opgeeft als zijn werknemer dat Facebook automatisch een pagina hiervoor zal aanmaken indien er hiervoor nog geen pagina bestaat ?
  • Google een van de grootste serverbouwers is (voor gebruik in hun eigen datacenters) terwijl ze geen servers verkopen.
  • er nu 6 miljard SMS per dag verstuurd worden terwijl technologie pas in 1992 werd gelanceerd?
  • er meer dan 2 miljard opzoekingen per dag op Google gebeuren ?
  • Facebook in aantal gebruikers overeenkomt met het 3e grootste land ter wereld ? Het telt momenteel 400 miljoen gebruikers of 6,5% van de wereldbevolking. Er worden per dag 8 miljard minuten doorgebracht op Facebook.
Daarna kwam John Pyke, ceo Cimtrek aan de beurt. Hij had het over hoe cloud computing kan zorgen voor business innovatie. Hij pakte met een heel pak oneliners die tot nadenken stemmen. "The wow is not about on-demand IT. It´s about on-demand business innovation". IT kwam altijd achterna, was een volger van de business innovatie nu komt de innovatie vanuit de cloud. "Alles dat in de cloud kan zal in de cloud gebeuren." "Cloud is what internet intended to be". "The cloud is the computer. The cloud is the network." "IT will change how people work and companies operate. (The Economist)" "The needed shift from Information Technology (IT) (Transaction and Information Management) to Business Technology (BT) (Collaboration and Interaction Management) will being driven by the ease of use of Consumer IT." "IT was about productivity,now IT is about collaboration, shared informationbase and collective intelligence." "Business will become more adaptable, more interwoven and more specialized. Those developments are not new but Cloud Computing will speed them up." "Internet will be a source of services." "IT doesn´t matter (Nicholas Carr) because business will be in demand. IT will become a commodity." "A service represents a 'unit of business' like billing or CRM, not a 'unit of technology' and can be bundled, unbundled and rebundled at the speed of business."
Verder ging hij ook in op social media maar doordat hij in tijdgebrek kwam diende hij hier (te) snel door te fietsen. Hij refereerde naar "The Tipping Point" van Malcolm Gladwell. Waarom kan enterprise IT niet even simpel zijn als consumer IT ? "Conversation replaces marketing". "Your website is the last place they will visit." This will lead to open innovation from outside in. The customers will be in command. Management will also be innnovated."
Deze standpunten worden verder uitgewerkt in het boek "Enterprise Cloud Computing: A strategy guide for Business and Technology Leaders" dat John Pyke schreef samen metAndy Mulholland en Peter Fingar.

Tenslotte kwam Wim Vanderstraeten van Creando aan het woord die het had over de pijlers van het nieuwe werken nl. technologie, werkplek en mens en organisatie. Er is een shift van controle naar output driven. Voor organisaties betekent dat imago, zelfsturing, juiste wekrplek en duurzaamheid, voor het individu betekent dat resultaatgericht, transparant, flexibel en efficiënt. ALs voorbeeld werd het Nieuw Administratief Centrum in Houthalen-Helchteren belicht dat vanuit een IT-visie rond ide 4I is opgebouwd zijnde informatie, intelligentie, integratie en innovatie.

De voormiddag werd afgesloten met volgend filmpje.
In de namiddag waren er presentaties van de partners met o.a. Salesforce, Vasco, Google, SnapLogic (connectors tussen cloudtoepassingen en legacy toepassingen hetzij in de cloud hetzij on premise) e.a. en was er de gelegenheid tot netwerken.

2 opmerkingen:

  1. Op dit seminarie was het uiteraard allemaal Cloud Computing dat de klok sloeg. Nu er is nog veel werk aan de winkel alvorens alle KMO´s aan Cloud Computing toe zijn. Getuige dit artikel van 10 redenen die bedrijven tegenhouden om volop voor de cloud te gaan, weliswaar uit Nederland maar ik vermoed dat het in België niet anders zal zijn.
    http://computerworld.nl/article/12966/10-redenen-om-uit-de-cloud-te-blijven.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hopelijk vond je het een inspirerende dag Johan. Bedankt voor de leuke review

    BeantwoordenVerwijderen